*بسم الله الرحمن الرحیم*
تندر 90
دریافت و ارسال اطلاعات فنی و آخرین اخبار در خصوص خودروی تندر 90

 آقا یک خبر کوتاه() از دنیای خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : 

  گروه خودرو- وزراي عضو كارگروه تبصره 13 قانون بودجه سه‌شنبه گذشته در حالي آيين‌نامه اجرايي تبصره مذكور را جهت ابلاغ به معاون اول رييس‌جمهور تسليم كردند كه ممنوعيت شماره‌گذاري خودروهاي با مصرف بيش از 6ليتر به عنوان بارزترين دستور‌العمل اين آيين‌نامه، نمود داشت. در ماده پنج دستور‌‌العمل 9 ماده‌اي بهينه‌سازي مصرف سوخت كه به عنوان آيين‌نامه اجرايي تبصره 13 قانون بودجه به 14 نهاد مسوول ابلاغ شده، آمده است:

«از اول مردادماه 1386، خودروهاي سواري و وانت وارداتي و توليد داخل كه براي اولين بار شماره‌گذاري مي‌‌‌شوند، بايد پايه گازسوز، دوگانه‌سوز يا بنزين‌سوز با مصرف سوخت شش (6) ليتر يا كمتر در يكصد (100) كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي باشند. همچنين شماره‌گذاري خودروهاي سواري و وانت بنزين‌‌سوز توليد داخل با مصرف سوخت بيش از شش ليتر در يكصد كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي در اولين بار منوط به مجوز ستاد تبصره 13 قانون ياد شده است. شماره‌گذاري خودروهاي سواري و وانت بنزين سوز وارداتي با مصرف سوخت بيش از شش‌ليتر در يكصد كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي در اولين بار، در ازاي اسقاط يك دستگاه خودروي فرسوده امكان‌پذير است». حال امروز در حالي نهم مرداد را پشت سر مي‌گذاريم كه هيچ يك از خودروسازهاي كشورمان هنوز در برابر اين تبصره واكنش نشان نداده يا حتي در مورد عملي شدن يا امكان‌پذير بودن آن نيز اظهارنظري نكرده‌اند.
هر چند احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان كشور بلافاصله پس از ابلاغ آيين‌نامه يادشده آن را غيرقانوني خواند و مدعي شد كه با اجراي اين آيين‌نامه توليد تقريبا تمام خودروهاي كشور ممنوع مي‌شود اما ابلاغ دستور‌‌العملي كه شماره‌گذاري خودروهاي بنزيني با مصرف بيش از 6ليتر را ممنوع كرده است، هم‌اكنون سبب آشفته شدن بازار خودرو پس از طرح سهميه‌بندي بنزين شده است. علي محرابيان، رييس ستاد اجرايي تبصره 13پيش از اين گفته بود كه اين دستور‌‌العمل مربوط به مصوبه سال گذشته مجلس بوده است. اما با نگاهي به جدول ارقام مصرف سوخت خودروها به صورت سيكل تركيبي، به اين نتيجه مي‌رسيم كه از 32خودروي توليدي كشور تنها 8خودرو با مصرف سوخت شش‌ليتر در يكصد كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي قرار دارند و بقيه خودروها بالاي 6ليتر بنزين مصرف مي‌كنند. طبق جدول مذكور تنها خودروي MVM معادل 16/6 ليتر در يكصد كيلومتر مسافت، مصرف سوخت دارد پس از آن پرايد نسيم با 96/6 و پرايد صبا با 46/6 در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. پرايد 141 و پژو 206 نيز در سيكل تركيبي در رده مصرف 6ليتر بنزين قرار دارند حال آنكه خودروهايي همچون مگان، روآ، گل، پارس ELX، سمند، 405، پارس معمولي، ‌زانتيا، پروتون، آونته، وانت مزدا و... بالاي 6ليتر مصرف سوخت قرار دارند. تندر 90 و مزدا 323 نيز از جمله خودروهايي هستند كه در زمره خودروهايي با مصرف 6ليتر هستند. حال با ابلاغيه مذكور مشخص نيست كه تكليف خودروهاي پرتيراژي همچون 405، سمند، پارس، گل، زانتيا، روآ يا 206SD چه خواهد شد.
اين در حالي است كه پس از گذشت نه روز از اجراي آيين‌نامه تبصره 13 ادامه توليد خودروهاي مذكور همچنان در بلاتكليفي قرار دارد.
از سويي ديگر، هيچ خودرويي در كشور با مصرف سوخت كمتر از شش ليتر در يكصد كيلومتر مسافت در چرخه تركيبي توليد نمي‌شود و مشخص نيست كه وزراي عضو كارگروه تبصره 13 چگونه بر كلمه «كمتر از 6 ليتر» تاكيد داشته‌اند اين در حالي است كه تمامي خودروهاي توليدي كشور مصرفي بالاي 6 ليتر دارند.
اما احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازها مصوبه وزراي كارگروه تبصره 13 را مخالف با قوانين مربوطه دانسته و عنوان مي‌كند كه براساس ماده 121 قانون برنامه سوم توسعه، مشخص كردن معيار سوخت برعهده كميته‌اي مركب از موسسه استاندارد، وزارت صنايع و معادن، سازمان حفاظت از محيط‌زيست، وزارت نيرو و وزارت نفت است و براساس قانون، اين كميته معيار سوخت را مشخص مي‌كند و خودروسازاني كه خودروي بالاتر از حد معيار توليد كنند، جريمه مي‌شوند، حتي در اين قانون بخشي درباره ممنوعيت نيامده است.
وي ادامه مي‌دهد: بر اين اساس، اجبار پرداخت هزينه خروج يك يا دو خودرو فرسوده براي توليد خودروهاي بنزين‌سوز نيز قانوني نيست، طبق قانون، بايد از سوي دولت لايحه و پيشنهاد به مجلس ارائه شود و مجلس نيز آن را تصويب كند. حال آنكه چنين اتفاقي نيفتاده است. وي همچنين تاكيد مي‌كند كه از اول مرداد همچنان توليد خودروهاي بنزين‌سوز و شماره‌گذاري آن انجام مي‌شود و هنوز هيچ ابلاغيه‌اي براي جلوگيري از توليد خودروهاي بنزين‌سوز صادر نشده است.
داوود ميرخاني رشتي، دبير پيشين انجمن خودروسازها نيز در اين زمينه تاكيد مي‌كند كه در قانون بودجه سال 85، براي خودروهايي كه كمتر از 6 ليتر مصرف داشتند تخفيفات گمركي به عنوان مشوق پيش‌بيني شده بود ولي هيچ محدوديت يا ممنوعيتي براي توليد آنها وجود نداشته و ندارد.
انحصار در صنعت خودروسازي
خاكساري، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح ممنوعيت توليد خودروهايي كه بيش از 6 ليتر بنزين در 100 كيلومتر مصرف مي‌كنند با توجه به اينكه در حال حاضر تمام خودروهاي توليدي در كشور بيش از 6 ليتر در 100 كيلومتر مصرف سوخت دارند امكان‌پذير است يا خير؟ اظهار داشت: در مجموع اينگونه سياست‌ها به نفع كشور نيست و موجب ايجاد انحصار بيشتر در صنعت خودروسازي كشور مي‌شود.
خاكساري با اشاره به اينكه دولت در صورتي كه مي‌خواهد سياست توليد خودروهاي كم مصرف را در كشور رواج دهد بايد واردات اينگونه خودروها به كشور را تسهيل كند افزود: مسوولان ستاد تبصره 13 در صورتي كه مي‌خواهند توليد خودروهاي كم مصرف را در كشور رواج دهند در ابتدا بايد واردات اينگونه خودروها به كشور را تسهيل كنند تا با ايجاد بازار رقابتي، خودروسازان داخلي نيز اقدام به توليد خودروهاي كم مصرف در كشور كنند.
وي طرح اجباري توليد خودروهاي كم مصرف را بدون در نظر گرفتن تمام جوانب، موجب افزايش قيمت ديگر خودروهاي كم مصرف موجود دانست و عنوان كرد: با اجباري شدن طرح توليد خودروهاي كم مصرف قيمت اينگونه خودروها در كشور افزايش خواهد يافت، حال آنكه اين طرح در عمل طرح خوبي است اما اين كار را نمي‌توان با اجبار انجام داد و اجباري كردن آن تنها موجب به وجود آمدن مشكلات بسيار در صنعت خودروسازي كشور مي‌شود.
خاكساري در ادامه تصريح كرد: از سويي ديگر در صورت عملياتي شدن اين طرح شركت‌هاي خودروساز مدعي مي‌شوند كه بودجه‌اي كه در ستاد تبصره 13 در اين زمينه در نظر گرفته شده بايد به آنها واگذار شود تا بتوانند برنامه توليد خودروهاي كم مصرف را اجرايي كنند.
وي با اشاره به اينكه اجباري شدن اين طرح موجب تضييع حقوق متقاضيان خواهد شد، تصريح كرد: خودروسازها بايد در مدل‌هاي مختلف خودرو توليدكنند و متقاضيان نيز در خصوص خريد خودرو حق انتخاب دارند و دولت نمي‌تواند اين حق آنها را ناديده بگيرد.
خاكساري در خصوص اينكه آيا خودروهايي كه كمتر از 6ليتر در 100كيلومتر سوخت مصرف مي‌كنند در دنيا توليد مي‌شوند يا خير اظهار داشت: در حال حاضر توليد خودروهايي با مصرف كمتر از 5ليتر در دنيا نيز مرسوم است اين خودروها اصولا در كلاس‌A و B توليد مي‌شوند و اكثر خودروها نيز جزو خودروهاي ارزان قيمت هستند. علاوه بر خودروهاي كلاس B و A برخي خودروسازان در حال حاضر تكنولوژيي را ابداع كرده‌اند كه ميزان مصرف سوخت خودروهاي بزرگ نيز به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌يابد.
ممنوعيت توليد خودروهاي پرمصرف غير قانوني است
احمد نعمت بخش، دبير انجمن خودروسازان نيز در خصوص طرح ممنوعيت توليد خودروهاي با مصرف بالاي 6ليتر در 100كيلومتر اظهار داشت: در ابلاغيه اعلام شده از سوي ستاد تبصره 13 عنوان شده كه ميزان مصرف سوخت به صورت تركيبي در هر 100كيلومتر بايد كمتر از 6ليتر باشد اين در حالي است كه خودروهاي كم مصرف موجود در كشور مانند MVM، پژو 206 هيچ كدام كمتر از 6ليتر در 100كيلو بنزين مصرف نمي‌كنند اين دو خودرو هر كدام به ترتيب در هر 100كيلومتر 3/6 و 5/6 ليتر بنزين مصرف دارند.
نعمت‌بخش در ادامه با توجه به اين كه در كشور خودرويي با مصرف كمتر از 6 ليتر در 100 كيلومتر توليد نمي‌شود، تصريح كرد: خودروسازان براي توليد خودروهايي با مصرف بالاي 6 ليتر در 100 كيلومتر بايد از ستاد تبصره 13 مجوز دريافت كنند و تاكنون اين ستاد مجوز توليد پژو ELXپارس و پژو 206 را به صورت گاز سوز صادر كرده ولي براي خودروهاي سمند، پژو405 و پرايد اين ستاد خودروسازان را ملزم به گاز سوز كردن كرده است.
مصرف سوخت بيشتر خودروهاي توليدي در داخل كشور بيش از 10 ليتر در 100 كيلومتر است و با ابلاغيه جديد ستاد تبصره 13 توليد اكثر خودروهاي داخلي با مشكل مواجه خواهد شد.
دبير انجمن خودروسازان در خصوص وضعيت توليد تندر-90 عنوان كرد: ستاد تبصره 13 مجوز توليد تندر-90 به صورت بنزين سوز را صادر كرده و در خصوص توليد اين خودرو مشكلي به وجود نخواهد آمد.
وي در ادامه اظهار داشت: با توجه به ارائه اين دستور‌العمل توليد كليه خودروهاي كه بيش از 6 ليتر سوخت در 100 كيلومتر مصرف مي‌كنند غيرقانوني است حال آنكه دولت نمي‌تواند تمام خودروها را به صورت گازسوز توليد كند دولت بهتر است سياست‌هاي تشويقي و جريمه‌اي را جايگزين سياست‌هاي اجباري كند تا به اين وسيله بتوان نتيجه بهتري از اين سياست‌ها به دست آورد.


+ نوشته شده در  سه شنبه نهم مرداد 1386ساعت 7:13  توسط فراز |